INOVACIJE KAO ADUT PREDUZETNIKA NA ZAHTEVNIM TRŽIŠTIMA

Share

Inovacije su specifičan alat preduzetništva, kojim preduzetnici menjaju lice malog biznisa donoseći novo, drugačije značenje proizvoda ili usluge u naš svakodnevni život. Konstanta potraga za novim,  boljim, savršenijim, u koju obično prvi kreću preduzetnici, iznedri inovaciju.

Ako situaciju koja dovodi do stvaranja inovacije posmatramo kroz prizmu vođenja biznisa, prilika da se pokrene ili unapredi jedna poslovna delatnost je šansa da se nešto uradi drugačije i bolje. Ako je posmatramo sa ekonomskog aspekta, onda je ona kombinacija upotrebe materijala, resursa, fizičkog i mentalnog rada, kao i kapitala, odnosno investicije. Preduzetnici, kao inovatori, su ljudi koji stvaraju nove kombinacije ovih nabrojanih aspekata.

Inovacija može biti novi proizvod u okviru postojeće ili potpuno nove tehnologije, kao i nova usluga koja može unaprediti neku poslovnu aktivnost ili otvoriti potpuno novu perspektivu u poslovanju. Inovacije takođe mogu podrazumevati nove proizvodne tehnologije a isto tako inovacije mogu biti višestruke – kao što je patentiranje novog proizvoda koji se na tržište plasira na potpuno nov način a potrošačima donosi potpuno novu poruku i novo značenje svakodnevnog života.

Predstavljamo vam neke od preduzetnika iz programa „Pokreni se za posao“, koji su pokretanjem ili unapređivanjem svojih delatnosti na tržište plasirali interesantne inovacije.

Biljne tinkture
Nikola Zlatić, osnivač firme „Golden Oil“ iz Bačkog Petrovog Sela kod Bečeja

Delatnost firme „Golden Oil“ se zasniva na proizvodnji biljnih tinktura, čistih hladno presovanih ulja i biljnih putera.  Radeći sasvim drugi posao kao menadžer prodaje, Nikola Zlatić osnivač firme „Golden Oil“, je  uvideo da na našem tržištu ima malo sličnih proizvoda, kao i da ima prostora za nove proizvođače što se ujedno podudaralo sa njegovom željom da započne sopstveni mali biznis i otvori svoju firmu. Intezivno se edukovao a interesovanje za zdrav način ishrane i proizvodnju u ovom segmentu je nadmašilo sve prepreke i pretvorilo se u cilj, koji je sproveden u delo. Danas, svi njegovi  planovi su vezani za povećanje obima proizvodnje, unapređenje procesa proizvodnje, kao i nastup na zahtevnom tržištu Evropske unije.

Solarna sušara za voće i povrće
Siniša Milenković, osnivač firme Mikon inženjering iz Niške Banje

Kako bi unapredio preradu voća, Siniša Milenković iz Niške Banje je odlučio da sam kupi sušaru za povrće i voće. Kako nije bio zadovoljan postojećim tehničkim i tehnološkim rešenjima na našem tržištu, otpočeo je razvoj sopstvenog rešenja, s obzirom da je kao diplomirani inženjer mašinstva energetskog smera stručan u ovoj oblasti. Definisao je kriterijume koje je trebalo da ispuni njegova inovativna sušara, kao  što je sunčeva energija kao osnovni energent, zatim da je 100 odsto ekološka i energetski efikasna; lake konstrukcije, jednostavna za održavanje i dostupna široj populaciji korisnika zainteresovanih za proizvodnju hrane i krenuo u realizaciju svoje ideje. Za samo godinu dana po okončanom razvoju prototipa sušare, napravio je radni model kapaciteta koji je bio usklađen sa prijemom solarne energije i dalje ga usavršavao do nivoa tržišne upotrebljivosti. Svoju inovaciju je zaštitio u Republičkom zavodu za intelektualnu svojinu. U međuvremenu je razvio čitav asortiman sušara kapaciteta od 25 do 300 kilograma i uspešno ih plasira kupcima na tržištima Srbije i bivše Jugoslavije. 

Organski proizvodi putem interneta do trpeze
Mirko Vlček, vlasnik Poljoprivrednog gazdinstva Vlček iz Pivnica, kod Bačke Palanke

Mirko i njegov tim sačinjen od sedam partnera i saradnika, su pred kraj svojih studija razmišljali o životnom putu i poslovnom opredeljenju i susreli se sa idejom o proizvodnji organske hrane. Ideja ih je u potpunosti osvojila a sada nastoje da svojom delatnošću Pivnice, malo selo u Bačkoj, učine pravom oazom uzgajanja organskog voća i povrća u zaštićenom i zatvorenom polju koji bi prodavali putem interneta. Kako bi svoju inovaciju sproveli na nivou celog seoskog kolektiva, Mirko se sa svojim saradnicima na poljoprivrednom gazdinstvu Vlček bavi serfitfikovanom proizvodnjom organskog voća i povrća već četiri godine. Najpre su krenuli od jednog a zahvaljujući podršci programa „Pokreni se za posao“, oforimili su još šest plastenika za dve godine. Povrće i voće koje uzgajaju u Pivnicama prodaju posredstvom interneta i isporučuju na kućne adrese u Beogradu, Novom Sadu i Bačkoj Palanci, kao i u ostale gradove Srbije a cilj im je da otvore sopstveni prodajni objekat u Bačkoj Palanci.

Ideje o inovacijama koje se iz dana u dan rađaju u preduzetništvu donose nove proizvode i usluge koje naš život čine sadržajnijim i jednostavnijim. Da li ste razmišljali koja je vaša inovacija?

Kategorija: