Poslednjih godina se sve više govori o preduzetništvu i značaju pokretanja malih i srednjih preduzeća. Sigurno ste se zapitali otkud to da je sada tolika pažnja usmerena ka malom biznisu, dok sa druge strane nestaju industrijski giganti, i šta je to što nam preduzetništvo donosi kao društvu. Pokušaćemo da odgonetnemo neka od tih pitanja.
Da krenemo od toga ko su zapravo uspešni preduzetnici? To su inovatori, pokretači, kreatori. Uspešni preduzetnici nisu važni samo za donošenje boljih finansijskih promena društvu u kom žive i ekonomiji u kojoj posluju, već su oni i nosioci ukupnog napretka. Uspešni mali biznisi stvaraju višestruku dobrobit kako na lokalnom tako i na nacionalnom planu.
Zašto za preduzetnike kažu da su jedan od ključnih aktera u održavanju globalne ekonomije? Odgovor se nalazi u njihovom pristupu, načinu rada i posvećenosti. Ono što karakteriše preduzetnike su inovacije a do uspeha ih vode kreativne ideje i želja da budu primećeni na tržištu. Svojim poslovanjem podstiču rast broja potrošača koji konzumiraju njihove proizvode, ili koriste usluge i to u vreme kada je globalna ekonomija nestabilna.
Šta je to što preduzetnici donose tržištu i društvu? Pre svega utiču na ekonomski rast. U poslednjih nekoliko godina svedoci smo veoma raznolikog i živog preduzetničkog duha, čiji je krajnji efekat prosperitet, ne samo za preduzetnikovu porodicu i njega lično, već i za ljude koje on zapošljava, ali i ništa manje i za lokalnu privredu. Preduzetnici uplaćuju takse u državni budžet a ta sredstva kasnije se koriste za unapređenje kvaliteta života, i usmeravaju se tamo gde su najpotrebnija.
Zašto ih zovemo inovatorima? Preduzetnici donose na tržište proizvode i usluge koji su veoma često novina. Inovacije ovog tipa pomažu rast domaćeg tržišta i stimulišu izvoz na međunarodna tržišta što je jedan od ključnih indikatora ekonomskog rasta svake države.
Kako preduzetništvo pomaže društvu? Sem uticaja na rast ekonomije, preduzetnici stvaraju nova radna mesta. Uspešno bavljenje preduzetništvom zahteva raznolikost proizvodnih i uslužnih delatnosti, što utiče na povećanje proizvodno-trgovinskog lanca i smanjenja nezaposlenosti. Rast preduzetničke delatnosti često utiče na procvat i pojavu novih uslužnih delatnosti, bilo da govorimo o dobavljačima, prodajnim lancima, skladištenju ili logistici. Lokalno stanovništvo, čiji deo su dobavljači i partneri preduzetnika, takođe je upućeno na proizvode i usluge koje preduzetnici pružaju, jer su im na dohvat ruke. Sve to u zbiru kupovnu moć i ekonomsku situaciju lokalne zajednice čini stabilnijom. Najveći broj preduzetnika se pojavi na tržištu zahvaljujući modernom pristupu određenoj delatnosti za koju procene da je potrebna tržištu, i veoma često postoje čvrsti ekonomski razlozi zbog kojih njihova inovacija opstane. Preduzetnici utiču na povećanje ponude što na tržištu doprinosi kreiranju zdrave konkurencije a potrošačima raznovrsnije i pristupačnije proizvode i usluge.
Pored svih gore navedenih pitanja ostao je još jedan važan segment preduzetničke priče – društvena odgovornost. Društveno odgovorno poslovanje postaje sastavni deo svakog uspešnog biznisa. Odnos sa zajednicom u kojoj posluje je jedan od ključnih faktora poslovnog uspeha. Sastavni deo poslovanja su donacije sredstava u humanitarne svrhe i u razvoj lokalne zajednice.
I da zaključimo – uspeh svakog preduzetnika u konačnom zbiru čini uspeh društva u celini. Sigurnost zaposlenih i njihovih porodica, kompetitivnost svih učesnika u tržištu, zadovoljstvo potrošača, kao i povoljna ekonomska klima okruženja su povezani faktori razvoja ekonomije svake države. Zato je veoma važno podržati i ohrabriti sve ljude koji žele da se upuste u preduzetničke vode.