Neki od najvećih globalnih fenomena preduzetništva, za koje možda niste ni znali, nastali su od samo jedne kreativne i pametno primenjene ideje i prerasli ozbiljan biznis.
Hajde da krenemo od potreba našeg svakodnevnog života. Koliko puta ste pretraživali mapu ulica na internetu, potražili gde da kupite novu veš mašinu, cipele ili mobilni telefon? Ukucali ste željeni termin na Google internet stranici i ispred vas su se pojavile sve potrebne informacije – kako, gde i po kojoj ceni se mogu naći. Kada je 1998. godine Amerikanac Larry Page osnovao Google verovatno nije mogao ni da sanja da će ovaj internet pretraživač na revolucionaran način promeniti način informisanja ljudi širom sveta.
Ukoliko imate Facebook da li prođe jedan jedini dan da nešto ne objavite na svom profilu ili barem lajkujete statuse ili fotografije svojih prijatelja? I ova društvena mreža je krenula od inovativne ideje mladog Marka Zuckerberga, programera, koji je tokom svojih studija želeo da osmisli način kako da poveže svoje kolege sa univerziteta u jedinstvenu mrežu i omogući im da razmenjuju skripte, zabeleške ili poruke. Danas, ovaj tridesetdvogodišnjak jedan je od najbogatijih ljudi na svetu, a društvena mreža koju je patentirao zauvek je promenila način komunikacije.
Mladi preduzetnici poslednjih decenija stupaju na scenu i donose potpuno nove ideje koje se pretvaraju u svetski unosne biznise. Mladi Evan Spiegel (26) je patentirao Snapchat platformu za instant chat a svoju ideju je unovčio prodajom svog biznisa kompaniji Facebook za čitave 3 milijarde dolara.
Da li ste čuli za Uber, digitalnu taksi službu? Svojim motom „Mi smo svačiji lični šofer“ osvojili su ceo svet i pružaju usluge taksiranja u 58 zemalja, odnosno u preko 300 velikih gradova sveta na potpuno nov način. Priča o ovom uspehu počinje 2008. godine kada su osnivači Ubera, tada dva prijatelja Travis Kalanick i Garett Camp prisustvovali konferenciji o internet marketingu u Parizu i jedan drugom se požalili koliko je komplikovano naći taksi, baš kada ga traži čovek zatrpan koferima po kišnom danu, usred užurbane i saobraćajom opterećene francuske metropole. Ova muka ih je navela da nađu rešenje i kreiraju potpuno novu uslugu taksiranja, koja će na najbrži način prevesti klijenta sa jedne na drugu adresu.
Zanimljiva je i priča osamnaestogodišnje Italijanke, koja je svakodnevno pisala po stranicu zanimljivog teksta i objavljivala ih na internet stranice Wattpad, besplatne online zajednice pisaca. Za kratko vreme je stekla 8 miliona vernih čitalaca. Nakon ovog uspeha, objavila je prvi roman čije je izdanje od 30.000 primeraka prodato za manje od mesec dana. Dakle i preduzetničko pero je put do velikog biznisa.
Ideje su svuda oko nas, na svakom koraku u svakom običnom danu, u najjednostavanijim potrebama života svakog čoveka. Bezbroj je preduzetničkih ideja, malih i velikih koje danas pokreću svet i menjaju lice svakodnevnog života, pa i našeg društva i ekonomije. Koja je vaša ideja?