Osnovali ste preduzetničku radnju, polako korak po korak idete ka svom cilju u skladu sa biznis planom, uprkos manjim ili većim preprekama na tržištu i gradite sreću za sebe, svoju porodicu i zaposlene. Najveći vam je san da vaša usluga ili proizvod postanu predmet interesovanja potrošača na tržištima u regionu ili možda neke daleke zemlje. Ohrabrićemo vas i pokazati da ništa nije nemoguće, već naprotiv vrlo ostvarivo. Predstavljamo vam odvažne preduzetnike našeg programa „Pokreni se za posao“, koji su svoje proizvode uspešno plasirali na zahtevna inostrana tržišta. Neka vam oni budu podstrek da krenete dalje, bez bojazni i još odlučnije koračate ka cilju.
Domaći džemovi i sokovi iz Blaca za nemačke sladokusce
Suzana Veljović iz Blaca je diplomirani industrijski tehnolog prerade hrane, a za samostalan posao se opredelila pre sedam godina počevši sa proizvodnjom „Natural food“ domaćeg džema i sokova. Svi njeni proizvodi su potpuno prirodni a vrhunski kvalitet trajno opredelenje. Avgusta prošle godine Suzana je odlučila da svoje proizvode izloži i na poznatoj turističko-privrednoj manifestaciji „Dani šljive“ u Blacu. Tada je upoznala i ostvarila kontakt sa svojim prvim inostranim kupcem iz Nemačke. U narednom periodu obavila je sve analize i usredsredila se na standarde koje zahteva inostrano tržište tako da je već u oktobru prošle godine započela izvoz u Nemačku. Najpre je „Natural food” izvozio samo četiri proizvoda a posle tri godine asortiman se proširio na čak 15. Najveći izazov je bio prilagoditi proizvodnju inostranim standardima koji su neophodni da bi se jedan ovakav proizvod plasirao na to tržište, kao što je bio zahtev da se izbaci beli šećer kao sastojak, koristi posebno ulje i samo jabukovo sirće pri pripremi i razni drugi zahtevi. Usavršavanje proizvoda se isplatilo, jer danas Suzana radi na proizvodnji novih količina džemova i sokova koji će se od jeseni naći na trpezi zahtevnih nemačkih sladokusaca.
Mašinski elementi iz Niša do dalekog Japana
Tatjana Đorđević iz Niške Banje u okviru svoje firme „AVM Mechanik“ već sedam godina proizvodi mašinske elemente, manje sklopove i mašinske komplete zatim obavlja kompletnu zaštitu uređaja, savremenu plastifikaciju a radi i na razvoju novih savremenih uređaja ili delova za uređaje. Danas je to jaka i stabilna firma sa nekoliko zaposlenih koja svoje proizvode plasira na brojna svetska tržišta kroz saradnju sa partnerskim firmama. Tako iz Niške Banje svoj put počinju proizvodi koji stižu do mnogih članica Evropske Unije, Turske, Meksika, Hong Konga, Kine i dalekog Japana. Tatjana i njen tim koriste svaki trenutak i mogućnost da uključe mlade u rad firme, kako kroz direktno zaposlenje, tako i u vidu saradnje sa drugim firmama, ne bi li novim, svežim idejama u proizvodnji i razvoju ponudili što konkurentniji proizvod svetskim tržištima.
Pelene od bambusovih vlakana predstavljene u Nemačkoj
Kada je pre 6 godina Sonja Dakić iz Beograda pokrenula proizvodnju platnenih pelena od bambusovog vlakana pod etiketom „Daj daj“ sa svojom prijateljicom, nije ni bila svesna šta je sve čeka na tom putu. U posao su ušle srcem sa željom da naprave jedan dobar proizvod, da donesu zdravije rešenje na naše tržište i edukuju roditelje o prednostima modernih platnenih pelena. Posle godinu dana napronog i sistematskog rada imalu su prvu pelenu sa kojom su bile zadovoljne i krenule sa prodajom, skromno, u jednoj radnji i na sajtu www.dajdaj.com, koji su osnovale. Pojavile se na Dečjem sajmu, izazvale pažnju i interesovanje posetilaca i naredne 2 godine nastavile da izlažu zajedno na ovom sajmu i sličnim manifestacijama. Počeli su da im se javljaju drugi proizvođači a neke su same zvale da im se priključe kako bi zajedno promovisali divne proizvode napravljene u Srbiji, inspirisane našom decom. Kao vrhunac, druženja i međusobne podrške sa raznim preduzetnicima došao je najveći evropski sajam igračaka i dečije opreme u Nirnbergu u januaru ove godine sa preko 2.800 izlagača iz više od 60 zemalja. Među posetiocima sajma bilo je velikih distributera, vlasnika manjih prodavnica, sajtova i proizvođača koji su tražili nekog ko bi radio za njih. Ono što je prijatno iznenadilo Sonju i njene kolege jesu pozitivne reakcije posetilaca – bilo im je veoma drago da vide proizvođače iz Srbije i da mogu sa njima direktno razgovarati o mogućoj saradnji. Ovakva i slična predstavljanja evropskom tržištu omogućiće Sonji i njenim saradnicima bolji plasman proizvoda u inostranstvo i otvoriti nove mogućnosti.
Drvene naočare za sunce – najnoviji trend iz Srbije osvaja Evropu
Od samog starta izvoz drvenih naočara pod etiketom „Pray“ bio je osnovna ideja za njegove osnivače arhitektu Iliju Demeneskua i pravnika i muzičara, Istoka Radovanova iz Zrenjanina, pre svega zbog konkurentnosti na stranom tržištu. Posle samo nekoliko meseci od otvaranja firme počele su da im stižu ponude iz Hrvatske, Makedonije i Crne Gore. Danas pored ove 3 zemlje njihove naočare se mogu naći i u Bosni i Hercegovini, Kosovu, Nemačkoj, Austriji a do kraja godine u Belorusiji i Rusiji. Ilija i Istok su se prilikom izvoza pojedinačnih porudžbina u inostranstvo susreli sa administrativnim poteškoćama zbog nemogućnosti primanja novca iz inostranstva putem online plaćanja, koji je jedan od osnovnih sredstava plaćanja u celom svetu. Ovo ih nije obeshrabrilo da nastave svoj uspešan plasman na inostranim tržištima i nadaju se da će se ova situacija promeniti i da će im to omogućiti lakše poslovanje.
Neka ovi preduzetnici budu vaša inspiracija, podstrek i ohrabrenje da vaši proizvodi, usluge i preduzetničke ideje zaplove širokim morem globalnog tržišta i pronađu brojne mirne luke.