Nije potrebno da izmislite nešto novo da biste bili uspešni kao preduzetnici.
Sad kad smo to rešili, možemo da pričamo o inovacijama. Ali, predlažem da se posle čitanja teksta vratite na tu početnu rečenicu još jednom. Uspešni preduzetnici obično, na početku, pred sobom imaju dva pravca. Da nešto rade prvi ili da nešto što već postoji rade mnogo bolje od drugih.
Oni koji su u situaciji da nešto rade prvi su ili inovatori ili oni koji kopiraju inovacije na teritorijama do kojih inovator još nije stigao. Svoju imperiju Rocket Internet u Nemačkoj, braća Zamver su izgradili upravo na tom modelu. Kako vide da je nešto uspelo u Americi, iskopiraju model u Nemačkoj, ulože ogroman novac za brzi rast i osvajanje pozicije najbolje za prodaju upravo američkom inovatoru koji tek pristiže na evropsko tržište.
Oni koji su u mogućnosti da rade nešto mnogo bolje od nekadašnjeg inovatora, svoj posao izgrade na radu i stvaranju tržišta samog inovatora. Pošto inovator većinu svoje energije troši na inoviranje i izgradnju tržišta, oni koji ga posmatraju mogu da se fokusiraju na stvari koje ovaj malo zanemari ili ne stiže najbolje da uradi. To je često dovoljno da se inovator potpuno izbaci iz posla. Na primer, Apple je to uradio iPod-om celoj plejadi MP3 plejera koji su bili na tržištu godinama pre njega.
Ova dva ekstrema ilustruju ono što se uglavnom prikazuje kao izbor za startape danas. Međutim, između ova dva pola postoji ogroman prostor koji daje šansu nama koji nismo ni Stiv Džobs ni Oli Zamver.
Inovacija ne mora da bude neki veliki izum koji će promeniti svet zauvek. Inovacija može biti mala promena u procesu proizvodnje, načinu promocije ili merenja, distributivnom kanalu. Hiljade i hiljade uspešnih preduzetnika rešilo je samo jedan problem koji su prepoznali u svojoj struci. Kako uštedeti 10% na materijalu ili kako uštedeti vreme i novac prilikom rezervisanja broda za pecanje sa instruktorom? Inovacija koju koristite ne mora čak biti ni vaša. Ceo Internet je jedna velika inovaciona platforma gde, opet, hiljade i hiljade uspešnih preduzetnika prebacuju spore, skupe i komplikovane procese iz oflajn poslovanja ili života i čine ih pristupačnim i jednostavnim za svoje korisnike.
Šta je to nešto iz vašeg života što vas košta ili zadaje muku? Koji problem organizacija u kojoj trenutno radite rešava sporo ili skupo? Odgovori na ova pitanja često zahtevaju inovativno rešenje ali ne uvek. Svet je veliki, pametni ljudi su svašta rešili. Možda je dovoljno samo primeniti na teritoriju i tržište koje poznajete. Donesi.com je prvi primer koji pada na pamet. Vladan Zirojević nije izmislio koncept naručivanja hrane, ali ga je sjajno lokalizovao. Prepoznao je potrebu nove klase korisnika da ne troše vreme na izlaske, a jedu spremljena jela restoranskog kvaliteta.
Vaš posao je da razumete Internet ili mobilne platforme, kao nove distributivne ili promotivne kanale ili kao novo mesto prodaje i naplate, osvrnete se oko sebe i zapitate: „Kako mogu ljudima da olakšam život ili posao toliko da bi bili spremni da za to i plate?”
Piše: Dejan Nikolić, jedan od osnivača portala njuz.net i CEO Content Insights-a, domaćeg startapa koji je dobio jednu od najvećih investicija na ovim prostorima.